Velkommen hit.

Mitt første seilbåtprosjekt...håper dere kan få litt inspirasjon, tips eller om dere har noe å bidra med er det fint om dere gir meg en kommentar! En ting er hvertfall sikkert....her er jeg nybegynner...ikke på tre, men på pinnebåtgreiene.

søndag, mai 20, 2007

Nå går det fremover!!

Det går jo fremover...har fått montert alle nye stålspant og treribber nå og endelig kan jeg gjøre litt som gjør at det også ser ut som det går fremover:


Bommen har fått sin olje og 3 strøk med litt tynnet Epifanes. Fargen ble fin synes jeg!
Masten har nå blitt lakket for 5. gang .... legger nå på strøk med kun 10% tynner...Etter at mast og bom er flyttet med båten til havna, så skal begge pusset ned med våtslip og så skal det lakkes et siste strøk der. Det er for mye skog/pollen og rask her jeg står nå...så siste finish skjer på kaia mens båten trutner.
3 strøk primer og 2 grunning + et malingstrøk på båten. Det ser jo straks litt bedre ut, men skal jo ha på sort bunnstoff, flere strøk maling og ikke minst skal det på plass en rød "jålestripe".
Her er stedet hvor jeg har luset inn nye mahognybord i huden....har ikke høvlet dette ned, fordi jeg i skjøten akter her skal jeg montere svinger nedfelt i et stykke kraftig bord. Luset inn med epoxy og "sparklet" godt med fortykket epoxy....tror nok dette skal holde tett...det blir ihvertfall ikke der det lekker om det lekker ...
Så det er deilig med litt synlig fremgang...neste på papiret er å legge finerdekk (bakt i epoxy) slik at jeg kan pusse ned kabin og kabintak uten at alt bøsset kommer inn i båten. Jeg begynner å få troen nå!!!!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hei Vikers! Enorm kjøl på båten din. Hva er kjølvekta, og hvor dypt vil den stikke?

Kosmix

Petter sa...

Heisan, kosmix. Er blitt fortalt at kjølen veier ca. 1700 kilo, så den er tung slik at den skal tåle mye seil. Hun var opprinnelig rigget med 57 kvm seil på gaffelrigg, og gikk da 1,15 dypt. Nå er det bygd på overbygg så jeg vil anta at hun stikker 1,20 - 1, 30 dypt - muligens noe mer fullt utrustet. Jeg har faktiskt ikke målt opptil vannlinjen (fulgte bare den linje som var der fra før - så jeg håper det stemmer.. :)

Petter sa...

Når det er sagt så ser det mye dypere ut der den står, men den står på krybbe som er bygd opp grunnet skjevhet i bakken - så det er langt fra kjølen til bakken. :)

Om 1700 kilo stemmer vet jeg heller ikke, men kranfører så at båten veide 2,8 tonn ca. og skroget var jo da helt ribbet - så 1 drøyt tonn med trevirke høres jo fornuftig ut...

Unknown sa...

1700kg? *Phew!* Mer enn hele båten min, det :D

Leste i forumet at du skal sjøsette snart. Er masta klar nå?